Stavgång för alla!

Skrivet den 18 april, 2008

Du ser dem överallt, unga som gamla, med stavarna i högsta hugg. Stavgång har verkligen blivit en folksport och är här för att stanna. Fenomenet med gåstavar kommer ursprungligen från Finland och i slutet på nittio-talet började det på allvar i Sverige.

Det finns något för alla inom stavgång. Promenerar du med stavar förbränner du mer kalorier än utan, äldre som har lite svårt att gå kan använda dem som trygghet när de är ute och promenerar. Det finns också färdiga gymnastikprogram som använder sig av stavarna likt ett redskap.

Använd dig helst av ett par teleskopstavar, då har du alla möjligheter. De är mycket enklare att transportera och kan användas av olika personer då längden lätt justeras. Kosta på dig ett par stavar som är anpassade för stavgång istället för att använda ett par gamla avlagda skidstavar, skillnaden är stor.

Tips på mer läsning om stavgång:

Stavakademien - Äntligen, nu kan all gå Nordic Walking eller träna med stavar!
iForm - Stavar ger dubbelt så bra motion
Friluftsfrämjandet - Stavgångskola


Stegräknare ger motivation!

Skrivet den 7 april, 2008

Enligt folkhälsoinstitutet bör man gå 10.000 steg om dagen för att upprätthålla en sund livsstil. Vet du hur många steg du tar om dagen? Med en stegräknare kan du på ett enkelt sätt få koll. Stegräknare finns i mängder av olika modeller och kvalitet, välj gärna en från ett känt märke så slipper du bli missnöjd. De flesta stegräknare kan även visa hur långt du gått och hur många kalorier du har förbränt. Den traditionella stegräknaren sätter du i bältet, i linje med knäet, men nya modeller har kommit som tillåter dig att lägga dem i fickan eller hänga runt halsen.

Har du ett stillasittande kontorsjobb brukar du i genomsnitt ta 3-5000 steg om dagen. Försök att samla fler steg i vardagen genom att ta trapporna istället för hissen och kanske gå omkring när du pratar i telefon, det finns mängder med lätta knep. Tycker du att det känns tungt att nå upp till 10.000 steg skall du tänka på att det bara tar 5 minuter att gå 500 steg, något som de flesta av oss borde kunna klämma in under dagen!

Tips på mer läsning om att promenera:

Primavi - Promenera Mera!
Nyfiken Vital - Promenera dig till bättre hälsa i vår


Promenera mera!

Skrivet den 19 mars, 2008

Här kommer du att hitta allt som rör promenader & vardagsmotion! Att promenera är det enklaste sättet att vara fysiskt aktiv, du kan göra det överallt och när som helst och det kostar ingenting. Experter rekommenderar att du rör på dig aktivt minst 30 minuter dagligen, försök göra detta till en daglig vana och du kommer snart att märka alla de hälsovinster som detta för med sig.